In 2027 gaat één buis van de Westerscheldetunnel dicht voor groot onderhoud.
Een noodzakelijke klus, maar volgens de fractie van Algemeen Belang Groot Hulst (ABGH) dreigen de gevolgen voor Zeeuws-Vlaanderen ernstig te worden als er niet op tijd maatregelen worden genomen.
“Onze regio heeft maar één vaste verbinding met de rest van Nederland,” zegt ABGH-raadslid Merten Broekaart. “Als daarvan één buis dichtgaat, en er tegelijk in Vlaanderen tunnels en wegen worden afgesloten, raken we praktisch geïsoleerd. Dat mag niet gebeuren.”
Volgens ABGH is de combinatie van onderhoud aan de tunnel en de voortdurende werkzaamheden rond Antwerpen – waaronder de files bij de Kennedytunnel – een groot risico voor de bereikbaarheid van Zeeuws-Vlaanderen. Niet alleen voor inwoners en forenzen, maar ook voor hulpdiensten, zorgvervoer en bedrijven.
“We moeten voorkomen dat Zeeuws-Vlaanderen straks letterlijk op slot gaat,” aldus Broekaart. “Onze regio mag niet de dupe worden van gebrekkige afstemming tussen Nederland en Vlaanderen.”
De partij roept het gemeentebestuur van Hulst op om, samen met de andere Zeeuws-Vlaamse gemeenten, druk te zetten op provincie en Rijk om de gevolgen tijdig te beperken.
Denk aan duidelijke communicatie, alternatieve routes, tijdelijke maatregelen en afspraken met Vlaamse overheden over de planning van werken rond Antwerpen.
ABGH benadrukt dat het hier niet gaat om een klein ongemak, maar om de leefbaarheid en economische vitaliteit van een hele regio.
“Zeeuws-Vlaanderen is geen uithoek – het is een vitaal deel van Nederland. Daar hoort bereikbaarheid bij, ook als er onderhoud nodig is.”



